V poslední době a zvláště před vánočním obdobím na nás na mnoha místech vyskakuje upoutávka v souvislosti Black Friday, česky Černý pátek. Do akce se zapojuje stále více a více obchodníků. Původně se nejvíce zapojovaly obchody s elektronikou, dnes se této akce zapojují obchodníci z různých obchodních odvětví.
Black Friday je označení pro marketingovou akci, která je zaměřena na výprodeje a výrazné slevy obchodníků. Zároveň je možné tento den označovat jako začátek vánočního nákupního šílenství. Do této akce se zapojuje stále více a více obchodníků a samotná akce se rozšiřuje z původního jednoho dne na víkendy nebo rovnou na celé týdny. Původní den pro konání této akce je den po Díkůvzdání. Tato marketingová akce do Česka přišla z Ameriky.
Ke vzniku nákupního šílenství souvisí hluboká hospodářská krize, která zasáhla americkou ekonomiku v roce 1869. Na ekonomickém trhu došlo ke krachu cen zlata. Avšak nakupovací šílenství přinesl až rok 1929, který přinesl další krizi, a to krach na newyorské burze. Tento krach způsobil, že mnoho obchodníků zorganizovalo den plný slev. Jejich cílem bylo, aby alespoň částečně naplnili své poklady a zákazníci aby opět získali chuť nakupovat. Záměr v roce 1929 přinesl své ovoce, neboť rok po vyhlášení této akce, se obchodníkům podařilo vyrovnat ztrátu vyvolanou krachem na burze.
Další vysvětlení černého pátku je v souvislosti s otroky. Majitelé jižanských plantáží měli v tento ten během 19. století možnost si koupit otroka se slevou. Nicméně toto není ničím podloženo, jedná se pouze o jednu z možných hypotéz vzniku dne plného slev.
Další možná hypotéza vzniku termínu „Black Friday“ opět souvisí s nákupy. Respektive s nakupujícími. Nákupní horečka vyvolaná výraznými slevami spolu přinesla i problémy mezi lidmi samotnými a samozřejmě i v dopravě. Proto se nabízí, že označení „Černého pátku“ přinesla policie, která měla během tohoto nákupního šílenství plné ruce práce.
Ekonomika